cacao reishi notenboter havermelk

Warme chocolade-havermelk

Dranken Glutenvrij Herfst Lactosevrij Veganistisch Winter

Warme chocolade-havermelk en ‘nooit meer te druk’

Voordat je het weet ben je weer weken verder! Wat is het lang geleden dat ik voor het laatst een blogpost heb geschreven (dat was in november). Nu is het alweer eind januari. Het nieuwe jaar is ruimschoots begonnen. Of ik goede voornemens heb? Jazeker? Of vaker bloggen daaronder valt? Nee. Niet dat ik niet vaker wil bloggen, ik neem het mij alleen niet voor. Wat ik mij dan wel voorneem? Ik neem mij voor om mij in 2018 te leren minder druk te zijn / voelen / doen.

Druk druk druk. Dat was ik in november en december met werk (waardoor ik niet aan bloggen toekwam). Begin deze maand had ik echter vakantie. Van te voren had ik allerlei plannen; om recepten te schrijven, fotograferen en delen. Daar is helemaal niets van terecht gekomen. Weer was ik druk, ditmaal niet met werk maar met allerlei andere huishoudelijke en sociale dingen. Ik heb tijdens mijn vakantie weinig rust ervaren. Ja tijdens mijn yoga en meditatiesessies gelukkig wel, in die zin ervaar ik dagelijks rust (want ik doe elke dag minstens eenmaal aan yoga asana practice / meditatie). Maar buiten die momenten om, ben ik altijd druk in mijn hoofd. Dat terwijl ik weet dat het anders kan.

Hoe toepasselijk is het dan ook dat ik sinds deze week, nu mijn vakantie voorbij is, naar het boek ‘Nooit meer te druk’ van Tony Crabbe aan het luisteren ben. Yes, ik heb een Storytel account en luister sinds vorige maand in de auto naar boeken (hoezo multitasken). Multitasken en time management; goede oplossingen om minder druk te zijn toch? Het boek leert mij echter wat anders! Druk zijn heeft weinig te maken met een volle agenda of veel taken hebben; druk zijn is een mindset, de makkelijke weg en een beleving…

Ik wil graag minder druk zijn. Ik voel mij altijd druk, mijn hoofd loopt soms over van dingen die ik probeer te onthouden en ik heb tig to do lijsten. Ik ga vaak later naar bed dan ik zou willen, omdat ik dit of dat nog moet doen. Ik kom minder aan hobby’s toe dan dat ik zou willen en ik voel mij op het werk soms tekort schieten. Ik ervaar vaak stress, omdat ik het gevoel heb dat mijn hoofd alle to do lijsten niet aankan. Dan wordt ik chagrijnig. Dat wil ik niet meer. Ik zal moeten accepteren dat er niet meer dan 24u in een dag zitten. Maar volgens mij kan ik die 24u veel zinvoller besteden dan dat ik meestal doe.

Druk, we zijn het allemaal. We doen alsof het goed is om druk te zijn, alsof het iets is om trots op te zijn. ‘Hoe gaat het met je?’ ‘Druk’ lijkt het vaste antwoord te zijn: ‘niet zo goed, want druk’, ‘ja wel goed, maar een beetje druk’, ‘wat moe, ik heb een druk weekend gehad’, etc. Ik ben het liever niet, druk. Niet dat ik verlang naar een leven dat bestaat uit bankhangen. Ik verlang naar een goed gevuld leven; vol activiteiten maar met meer rust in mijn hoofd en het gevoel dat er voor die activiteiten ruimte is (in plaats van dat ik van hot naar her ren).

Volgens mijn nieuwe boek komt de drukte die we (allemaal) ervaren deels doordat er steeds meer externe informatiestromen zijn. We krijgen elk jaar meer mails, we krijgen meer en meer push berichten via facebook en Instagram, er zijn steeds meer nieuwsartikelen. Zoveel prikkels, je brein kan het amper aan. Deels komt de drukte ook door onze moeite om te kiezen en onze angst om dingen mis te lopen. Daarom willen we het allemaal doen en nemen we zowel op het werk als privé teveel taken of agendapunten tot ons. Drukte is dus vaak de luie weg.

Wij mensen reageren continu; op appjes, facebookmeldingen, vergaderverzoeken, mails, vragen of wij taken op ons willen nemen, etc. Dit doen wij veelal passief, haast onbewust. Als onze telefoon trilt dan hebben wij ‘m al in handen voordat we daar bewust toe gekozen hebben. Als we een mail binnenkrijgen typen we vaak al een reactie voordat we ons hebben afgevraagd of we dat wel echt willen doen. Al dit passieve reageren neemt veel tijd in beslag en zorgt ervoor dat we niet toekomen aan de dingen waar we graag aan toe zouden komen. Nee zeggen en keuzes maken, dat vinden we toch vaak moeilijk. Ik in ieder geval wel.

 

cacao reishi notenboter havermelk

cacao reishi notenboter havermelk

Ik wil graag minder druk zijn. Ik wil vooral meer rust in mijn hoofd. Daarnaast hoop ik wat meer tijd te hebben voor mijn blog, want daar kom ik minder aan toe dan dat ik zou willen. Ik zou ook graag meer wandelen en ik zou graag vaker toekomen aan mijn haakprojecten. Maar allereerst wil ik meer rust in mijn hoofd. Een eerste stap die ik hiertoe maak, is het loslaten van mijn telefoon. Ik heb de push meldingen op facebook en Instagram uitgezet. Vooral Instagram kan best wat tijd van mij vragen; ik volg aardig wat accounts. Die accounts wil ik blijven volgen. Ik denk echter dat het mij rust geeft als ik voortaan op vaste momenten van de dag op sociale media ga, in plaats van versnipperd door de dag passief te reageren. Elke keer dat je namelijk tussendoor op je telefoon kijkt of reageert op mails of push berichten, gaan er twee minuten denktijd verloren (tijd die je brein kwijt is aan het schakelen tussen ‘taken’). Ook op mijn werk las ik vaste momenten in dat ik naar mijn mailbox kijk, zodat ik niet meer geneigd ben continu te reageren als ik weer een pushbericht krijg dat er een werkmail binnen is gekomen waardoor ik twee minuten afgeleid ben.

Minder druk zijn door minder te willen multitasken, door mij minder te laten afleiden door externe informatiestromen en door te durven kiezen. Ik denk dat ik moet gaan toegeven dat ik niet aan al mijn hobby’s zoveel tijd kan spenderen als dat ik zou willen. Yoga asana practice en meditatie is voor mij allang geen hobby meer, maar onderdeel van mijn leefstijl. Ik besteed er dagelijks zo’n twee uur aan. Verder kook ik altijd ‘from scratch’ wat betekend dat ik veel tijd kwijt ben in de keuken (met brood bakken, vegan yoghurt maken, notenboters maken, granola maken, e.d.). Ook dit is belangrijk voor mij en meer dan een hobby, het is onderdeel van mijn levenswijze. Daar ga ik dus geen tijd van afsnoepen. Verder ben ik wekelijks natuurlijk tijd kwijt aan mijn grote liefde Dennis, daar wil ik ook niet op bezuinigen. Tot slot ben ik tijd kwijt aan werken en reizen van en naar werk; vooral aan dat laatste hoop ik in de toekomst minder tijd kwijt te zijn, momenteel kan ik er weinig aan veranderen. En natuurlijk zijn er wekelijks dingen die je moet, van het huishouden tot leuke (vriendinnen) en minder leuke (tandarts) afspraken.

Zoveel tijd blijft er niet over merk ik. Wat wil ik ermee doen? Ik wil mij in ieder geval niet onnodig druk voelen in die tijd. Ik probeer de telefoon dus weg te leggen of te negeren, zodat mijn brein daar niet afgeleid door raakt en er meer ruimte is voor reflectie (reflectie en rustig kunnen nadenken geeft rust). Met dat doel ben ik ook een ‘braindump’ begonnen. Eén notieblok waarin ik elke gedachte opschrijf die ik wil onthouden. Zo’n gedachte kan een to do zijn, maar dat hoeft niet. Alles verzamel ik in één lijst. Minstens eens per week neem ik de hele lijst door en kijk ik per punt wat ik er op dat moment mee moet. Of dit mij op lange termijn rust gaat geven, moet ik nog ondervinden. Ik vind het nu in ieder geval prettig om gedachten kwijt te kunnen op één plek. Ik kan de gedachten dan laten gaan, ze hoeven mij even niet meer lastig te vallen en dus voel ik mij iets minder druk.

Tot slot wil ik mijzelf leren om bewuster te kiezen. Zodat ik mijn aandacht beter kan focussen. Want de ervaring druk te zijn, is eigenlijk de ervaring je aandacht er niet bij te kunnen houden en met je aandacht versnipperd te zitten. Gek genoeg ben ik dagelijks bezig met het focussen van aandacht, met yoga en meditatie. Ondanks dat ik dus wel een beetje geoefend ben in het focussen van aandacht, weet ik mijn aandacht gedurende de dag helemaal niet zo goed te richten. Dan raak ik afgeleid door mijn telefoon, door mijn gedachten die ik niet kwijt kan en alle verschillende taken die ik eigenlijk nog moet of wil doen. Sommige afleidingen elimineer ik nu dus, door mijn telefoon weg te leggen en in mijn braindump te schrijven. Verder zal ik moeten leren kiezen.

Dat geldt voor zowel werk als privé. Waar besteed ik het komende half uur / twee uur / de dag aan? En daar dan voor gaan en geen andere taken op mij nemen als dat niet nodig is. Dat betekend privé dus ook bewust kiezen tussen hobby’s. Ik heb verschillende hobby’s waar ik allemaal meer tijd in zou willen stoppen. Maar dat gaat niet, want meer tijd is niet voorhanden. Dus moet ik kiezen. Voor de komende tijd stop ik mijn vrije momenten in het bloggen en laat ik het haken even linksliggen. Jammer van die sjaal en die kussens, waar ik nu al maanden mee bezig ben. Maar zo half eraan werken schiet toch niet op. Dan kan ik er in de toekomst beter een specifiek moment voor kiezen om eraan te werken. De beperkte momenten die ik heb, die stop ik in het bloggen de komende tijd.

Daarmee verwacht ik echter niet meer te gaan bloggen, want immers de dagen blijven 24 uur lang. Ik hoop wel meer rust te vinden, om af en toe bewust te gaan zitten voor het bloggen. Zoals dat ik nu heb gedaan. Met het resultaat dat ik een ellenlange post heb geschreven haha. Maar dat is juist ook wel fijn: mijn gedachten op het digitale papier zetten en reflecteren; dat geeft rust.

 

cacao reishi notenboter havermelk

Voor 2018 heb ik dus geen goede voornemens die gaan over meer ondernemen of nieuwe activiteiten; ik wil geen vollere agenda. Ik hoop juist minder te doen, of althans het gevoel te hebben minder te doen, en meer ruimte te hebben om te denken. Minder druk zijn dus, maar wel een gevuld leven leiden. De dingen die ik wel doe, wil ik zo aandachtig mogelijk doen. Aandacht maakt gelukkiger, denk ik. En naast aandacht, hoop ik dingen met meer plezier te doen.

In het kader van plezier heb ik weer eens zitten sleutelen aan mijn blog lay-out. Daar heb ik een middag met mijn volle aandacht aan gezeten. Super leuk en ik voelde mij vrij! Resultaat is wel dat niet meer alles op mijn site staat. De oude recepten zweven nog ergens rond haha. Dat wordt een project voor een andere middag. Zo’n website ‘maken’ is ook maar een beetje een hobby, ik snap vaak maar half wat ik doe. Ze komen vast terug, de oude recepten. Ik kan nu alleen nog niet beloven wanneer ik de tijd heb, uhm de tijd neem.

Goed, op naar het recept. Voor dit recept heb je weinig tijd nodig, het is ideaal voor drukke types! Warme chocolademelk, dat geeft iedereen een goed en rustig gevoel nietwaar? In de koude maanden leef ik hier bijna op. Bijna, want als ik het dagelijks zou maken dan zou ik vast aardige winterreserves opbouwen. Deze chocolademelk is vegan en zit vol gezonde vetten. Ik voeg er ook graag wat adaptogenen (reishi of maca) aan toe, maar die kun je ook prima weglaten.

 

Warme chocolade-havermelk

Voor 1 grote mok of 2 kleine mokken.

Ingrediënten:

  • 1 1/3 cup / 320 ml havermelk
  • 2 el cacaopoeder
  • 1 el notenboter
  • optioneel: 1 tl reishi of maca

Instructies:

Verwarm de havermelk in een pannetje. Voeg dan de havermelk met de andere ingrediënten toe aan een hittebestendige blender en blendt de chocolademelk. Klaar! Geniet!

 

cacao reishi notenboter havermelk

Geen reacties

Schrijf een reactie